• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Brukervennlige digitale løsninger

Ofte stilte spørsmål     Link til epost

  • Referanser
  • Tjenester
  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Karriere
  • Blogg
  • Vanlige spørsmål
  • Nyhetsbrev
  • Personvern

3. juli 2017 by Imbera

Øk salget med Instagram

Instagram er et viktig verktøy for øke salget i nettbutikken.
Instagram er et viktig verktøy for øke salget i nettbutikken.

Driver du en nettbutikk bør det å markedsføre produktene dine på Instagram være en prioritert oppgave.

 

Instagram har nå vokst til 600 millioner månedlige aktive brukere, alle ser, legger ut og deler bilder. Dette bidrar til å gjøre det til en ideell plattform for å promotere nettbutikken din og dermed styrke mulighetene før økt omsetning.

 

Opprette konto

Det er enkelt å sette opp en konto i Instagram. Last ned appen fra Google Play eller Apple Store, registrer deg og vipps så er du igang.

 

Velg profilbilde

Når du har konfigurert kontoen din, må du laste opp et profilbilde. Velg noe som er relevant for din nettbutikk, ideelt sett din logo. Sørg alltid for at det er noe folk gjenkjenner og vil huske. Er du bedriftens ansiktet utad, kan det være et bilde av deg, eller hvis du selger ett hovedprodukt, kan det være et bilde av det aktuelle produktet.

 

Legg til en beskrivelse

Beskrivelsen er viktig fordi den forteller publikum om virksomheten din, hvem du er og hva du selger. Biografen er bare 150 tegn lang, så du må pakke så mye informasjon som mulig inn i et kort antall ord. Det er her du kan legge til en link til nettstedet ditt, så sørg for at du legger til dette på slutten. Dette vil bidra til å drive trafikk til ditt nettsted.

 

Oppgrader til en bedriftskonto

Etter at du har fullført profilen din, anbefales det å oppgradere til en bedriftskonto. Dette er gratis og tar ikke veldig lang tid. Du må legge til noen kontaktdetaljer for din bedrift og ha en Facebook-bedriftsside.

Med en bedriftskonto kan du vise mer informasjon om nettstedet ditt og produktene du selger. Andre fordeler inkluderer innsikt i innlegg og følgere, samt muligheten til å fremme bilder for å drive forretningsmål.

Når virksomheten din er konfigurert, er det på tide å begynne å legge til bilder.

 

Tips til bilder

Instagram er en bildedreven sosiale mediekanal, så det er avgjørende at bildene dine er gjennomtenkte og av bra kvalitet. Målsetningen må være at bildene dine skiller seg ut fra mengden. Så tenk på å legge inn en kombinasjon av flotte, inspirerende, originale, morsomme og tankevekkende bilder.

 

Miljø- og livsstilsbilder

Instagram handler mer om indirekte salg enn direkte salg. Å legge ut produktbildet på produktbilde vil neppe hjelpe. Tenk på hvordan du kan vise frem produktene dine i bruk. Miljø- og livsstilsbilder hvor produktet nødvendigvis ikke har hovedfokuset, men snarere er med på å skape en helhet som kan være med på inspirere kunden.

 

Bruk tekst på bildet

Å legge til tekst på bilder er en fin måte å engasjere seg med publikum på. Legg til et inspirerende sitat, still et spørsmål, del nyheter eller gi en mening på et bilde. Hvis du legger til denne ekstra informasjonen til et bilde, oppfordres følgerne til å stoppe og vurdere innlegget ditt.

Når du bruker tekst, er fet og klar tekst bra, men sørg for at den ikke forringer bildet. Nettadressen din, en rabattkupongkode, salg i storebokstaver e.l. kan være en effektiv måte å lede trafikk til nettstedet ditt. Bruk imidlertid denne metoden varsomt. For mye annonsering på bilder vil trolig kunne redusere antall følgere.

 

Bruk slideshow, eller lysbildeserie

I februar i år kom Instagram Slideshows til. Instagram Slideshow gir deg mulighet til å laste opp 10 bilder eller videoer for å spille som en lysbildeserie på Instagram. Dette er ideelt for en nettbutikk, slik at du kan vise en rekke produkter på tvers av en lysbildefremvisning. I og med at slideshows  fortsatt et relativt nytt konsept på Instagram så er det vel verdt å dra nytte av dette skjermalternativet.

 

Mer enn bare bilder

For å virkelig få innflytelse på Instagram skader det ikke å bruke ulike medier for å appellere til ulike smaker av publikum og holde følgernes interesse oppe. Å lage videoer er en annen flott måte å appellere til brukerne og hjelpe deg å skille deg fra konkurrentene dine.

Instagram lar deg legge til opptil 15 sekunder med video per opplasting. Bruk video til å demonstrere produktet i bevegelse, i bruk, til å løse et problem, eller på annen relevant, morsom eller interessant måte.

 

Bruk av #hashtags

Hashtags, eller emneknagg som det heter på norsk kan være vanskelig å få riktig hver gang. Det er viktig å bruke et antall populære emneknagger for å få bildene dine sett av et stort publikum. Men emneknagger som er for vage, vil ende opp med å tiltrekke seg folk som ikke har noen interesse for produktene du selger.

Trendende emneknagger endres også, så sørg for at du har undersøkt realterte emneknagger hver gang du legger inn et nytt bilde.  Du kan bruke søket i Instagram til å finne relevante emneknagger eller tredjeparts verktøy som nettsiden Hashtagify.me eller appen fra Focalmark.

 

Lag din egen emneknagg

Etter hvert som nettbutikken din vokser, vil du at din merkevare skal søkes via din egen unike emneknagg. Denne emneknaggen skal legges til alle bildene du legger inn, og gjør alle bildene dine umiddelbart søkbare. Du bør også dele din unike hashtag med publikum ved å legge den til Instagram beskrivelsen.

 

Lag en tilstedeværelse på Instagram

Å lage en tidsplan for når du skal legge inn innhold, er viktig. Bilder bør legges ut regelmessig for å opprettholde en konstant tilstedeværelse på Instagram.

Å bruke en planlegger som Later er en enkel måte å holde seg organisert og oppdatert med innleggingen på. Later lar deg visuelt planlegge Instagram-innlegg, slik at du kan se hva som skal publiseres når. Ved å administrere Instagram-kontoen din på en profesjonell måte, vil du kunne konkurrere med de store merkene i bransjen.

 

Bruk handlingsdrivere

Hvis du har lagt til riktige emneknagger vil du få trafikk til bildene dine. Så hvordan går frem for å få publikum til å bli følgerne dine?

Under hvert bilde du publiserer legger du til et anrop til handling for å få folk til å samhandle med bildene dine. Spør dem et spørsmål om bildet og oppfordrer dem til å dele sine tanker. Jo flere mennesker som engasjere, jo mer sannsynlig er det at velger å følge deg.

Av og til kan du be dem direkte om å følge deg, tvinge frem et salg eller henvise dem til ditt nettsted ved å legge til URL-adressen i kommentarene. Men gjør ikke dette for ofte hvis du ikke vil virke for salgs rettet.

 

Følg, lik og kommentar

I tillegg til at du regelmessig legger inn og kommenterer dine egne bilder, må du bruke tid på å like og kommentere på andres bilder. Se deg ut bilder og brukere i din nisje, slik at de i din bransje vil begynne å gjenkjenne deg som ekspert på feltet.

Still spørsmål i kommentarene, eller legg til gjennomtenkte meninger for å engasjere deg med de som legger inn bildene eller leser kommentarene. Hvis folk ser deg som verdiskaping til en diskusjon, så vil de se deg som noen som er verdt å følge. Dette vil hjelpe deg med å bygge opp et Instagram-fellesskap som du kan markedsføre nettbutikkproduktene dine i.

Vil du vite mer om hva vi kan bistå med?

Fyll ut kontaktskjema under så tar vi en prat.

Filed Under: Tips

Eldre Hvorfor bør du blogge?
Hvordan lage en kravspesifikasjon? Nyere

Footer

link til telefonnummer
958 32 000
link til epost
hei@imbera.no
link til adresse
Karl Johans gate 18C, Oslo

Copyright © 2021 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Referanser
  • Tjenester
  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Karriere
  • Blogg
  • Vanlige spørsmål
  • Nyhetsbrev
  • Personvern
Facebook icon Instagram icon